Infra Lunchlezing: Problematiek met tandoplegging bij betonnen viaducten
Rijkswaterstaat heeft recentelijk aandacht gevraagd voor de constructieve risico’s van betonnen viaducten met tandopleggingen, na zorgwekkende bevindingen bij viaducten op de A12 bij knooppunt Velperbroek en eerder bij de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer. Deze ontwikkelingen onderstrepen het belang van kennisdeling en samenwerking binnen het werkveld.
Programma
- Waarom tandopleggingen bij viaducten?
Spreker: Edwin Megens, architect bij Movares studio K, bespreekt de ontwerpfilosofie achter tandopleggingen en de toepassing ervan bij betonnen viaducten. - Problemen herkennen tijdens inspecties
Fred Westenberg neemt u mee in de praktijk van inspecties en hoe de problematiek rondom tandopleggingen, zoals bij de Nelson Mandelabrug, vroegtijdig kan worden herkend. - Constructieve risico’s en aanpak door Rijkswaterstaat
Kees Jan van der Wilt van Rijkswaterstaat licht de constructieve risico’s toe, bespreekt de uitkomsten van recent onderzoek en geeft inzicht in de beheersmaatregelen en aanpak van Rijkswaterstaat.
Aanleiding
Op 9 december 2024 kondigde Rijkswaterstaat aan dat de viaducten op de A12 bij knooppunt Velperbroek nabij Arnhem werden afgesloten voor zwaar verkeer wegens een constructief veiligheidsrisico. Uit analyses bleek dat zonder maatregelen piekbelastingen tot bezwijken van de tandopleggingen konden leiden. Deze lezing gaat in op de bredere familiebenadering: betonnen viaducten met tandopleggingen vormen een unieke groep constructies die intensieve monitoring en onderhoud vereisen. Incidenten, zoals de Nelson Mandelabrug in Zoetermeer, benadrukken de urgentie hiervan.