Op 10 november organiseert de Bruggenstichting het 8e Symposium Fiets + Voetbruggen!
12.00 uur tot 12.45 uur Ontvangst met koffie en broodje
12.45 uur Opening
Door Edwin Megens, Architect bij StudioSK-Movares en voorzitter van het Platform Fiets+Voetbruggen. Dagvoorzitter is Joris Smits, directeur en brugontwerper bij Ney & Partners NL en associate professor Bridge Design aan de TU Delft.
13.00 uur Circulaire Modulaire Bruggen en TweedeLevenBrug Floriade
Door Gert-Jan de Jong, Arc2 Architecten
De ‘tweede-leven-brug’ heeft haar oorsprong als fietsbrug over de A27. Dura Vermeer koos er tijdens de sloop van deze brug voor om de modules te ‘oogsten’ en in depot te plaatsen. Al vrij snel ontstond er een kans voor hergebruik bij een nieuwe brug voor de Floriade in Almere. Er wordt inzicht gegeven in het integraal en circulair ontwerp- en realisatieproces, van oogsten tot ontwerp/engineering tot uitvoering. Het is dus mogelijk een brug te maken zonder nieuwe grondstoffen te gebruiken
13.30 uur Passerelle Zwolle
Door Marion Kresken, ipv Delft
Een volledig houten brugconstructie waarvan het brugdek is ingericht als parkachtige openbare ruimte. Dat wordt de 130 meter lange passerelle over het spoor bij station Zwolle. Het ontwerp van een duurzame loopbrug in cross-laminated timber met veel aandacht voor het samenspel van constructief ontwerp en stedenbouwkundige inpassing.
14.00 uur Pauze
14.30 uur Singelparkbruggen Leiden
Door Thijs van Roosbroeck, Ney & Partners
Op de vraag van de Gemeente Leiden om vijf voetgangersbruggen te ontwerpen in het Singelpark is een familie van bruggen ontworpen die met één herkenbaar geometrisch, architectonisch en structureel ontwerp een antwoord bied op de verschillende plekken. Er is een concept ontwikkelt dat flexibel is en aangepast wordt naargelang de locatie. De Singelparkbruggen zijn gemaakt van roestvast staal, weervast staal en baksteen: drie tijdloze en onderhoudsvriendelijke materialen.
|
|
|
|
|
|
|
|
15.00 uur Lessons Learned: bruggen bouwen met biocomposiet
Door Martijn Veltkamp, Fibercore Europe
In de afgelopen jaren zijn meerdere bruggen van biocomposiet gebouwd. Dat zijn vezelversterkte kunststof bruggen waarvan de vezels en of de hars (gedeeltelijk) biobased zijn en daarmee een potentieel lagere milieubelasting kennen. Echter, het gedrag ervan op lange termijn is nog gedeeltelijk onbekend. Nu is het tijd de bevindingen te inventariseren; gegeven de doelstellingen van duurzaamheid en de financiële middelen het gewenste resultaat: hebben biocomposiet bruggen de toekomst?
15.30 uur Pauze
16.00 uur Circulaire fietsbrug De Hoge Brug Ulft
Door Gerard Lodders, Dusseldorp Infra, Sloop en Milieutechniek
Startpunt van het circulaire ontwerp is te kiezen voor hergebruik van de bestaande brug. Samen met RHDHV, Mothership en Eeftink-Rensing Staalbouw is de bestaande brug niet alleen opgeknapt, maar is er gekozen voor het architectonisch opwaarderen van de brug. Vrijwel alle materialen van de bestaande brug zijn hergebruikt met aanvulling van staalprofielen geoogst uit sloopprojecten van Dusseldorp. Alleen het nieuwe duurzame brugdek is vernieuwd en gecompenseerd door het aanplanten van nieuwe bomen.
16.30 uur Sofie Berthoutbrug Mechelen
Door Marijn Laethem, Bureau Greisch
Insteek voor de keuze van de typologie van de brug was de expliciete wens van het stadsbestuur om een opzichtige bovenstructuur te vermijden en zo het zicht op het beschermde monument op de zuidoever van Mechelen te vrijwaren. De keuze voor een gebogen tracé volgde uit de optimale verbinding tussen het nieuwe parkeergebouw (in aanbouw) en de zuidelijke oever als toegang tot de stadskern. De voetgangersbrug bestaat uit een slanke stalen driehoekige koker, volgt een gebogen tracé en overspant in totaal 53m.
17.00 uur Conclusie en afsluiting door de dagvoorzitter
17.15 uur Borrel met hapjes
18.00 uur Einde van het Symposium
|
|
|
|
|
|
|
|