IFD in het onderwijs
IFD in het onderwijs
De technische kennis loopt terug door vergrijzing en een tekort aan techneuten en is er onvoldoende budget en menskracht beschikbaar om de komende vervangingsvraag te ondersteunen. Dus moet deze uitdaging met minder mensen uitgevoerd worden, maar wel sneller en beter.
We staan aan de vooravond van deze grote vervangingsopgave. Vele bruggen dienen te worden vervangen vanwege hun technische restlevensduur. Dit vraag kapitaal en mensen. Goed opgeleide mensen met kennis van zaken. Om de huidige studenten op Technasium, Hogeschool en Universiteit te doordringen van de opgave die voor ons ligt, maar ook om hen een nieuwe denkwijze aan te bieden, hebben enkele marktpartijen het initiatief genomen om gericht het onderwijs te benaderen met mogelijkheden voor gastcolleges, onderwijsondersteunende pakketten en mogelijkheden tot stages of afstudeerplekken.
Dit initiatief wordt ondersteund in een samenwerkingsverband tussen de Provincie Noord-Holland, de NEN, ingenieursbureaus Witteveen & Bos en Westenberg en Janson Bridging BV.
De studenten worden geprikkeld met de nieuwe gedachtesprong die je op het gebied van circulair bouwen en IFD kunt maken. Ook komen ze in aanraking met het idee van hergebruik van bruggen en standaardisatie (NTA8085 en NTA8086)
Inmiddels zijn er een aantal gastcolleges gegeven waaruit blijkt dat de studenten geïnteresseerd zijn in deze nieuwe manier van denken. Ze beseffen dat zij het straks mogen doen. Ook wordt dit gastcollege gegeven aan de Engelstalige opleiding aan de HZ in Middelburg met veel internationale studenten, waardoor dit gedachtegoed ook verder de wereld in wordt gebracht.