Drone-inspectie Spoorbrug Eefde
Steeds vaker worden drones ingezet voor bruginspecties. John van Dijk, vakspecialist bij ProRail: ‘Het voordeel is dat een drone beelden kan maken van anders lastig bereikbare plekken. Dat is ook de reden dat we samen met Movares voor een drone hebben gekozen voor de inspectie van de Spoorbrug Eefde. Bovendien leveren drone-inspecties honderden beelden die uiteindelijk worden uitgewerkt tot een gedetailleerd 3D-model/puntenwolk en een interactieve beeldbank.’
Heel veel data
De Spoorbrug Eefde is een unieke boogbrug met aan beide kanten van de brug acht tuikabels die dienstdoen als hangers. Door de zwarte kleur wordt de brug ook wel Black Beauty genoemd. Voor een traditionele inspectie moet het spoor buiten dienst worden gesteld en zouden de inspecteurs met een kraan boven het kanaal moeten werken. Dit brengt risico’s met zich mee. Bovendien leveren drone-inspecties heel veel data op. De honderden beelden worden automatisch voorzien van een tijd- en locatieaanduiding. Dit maakt opnames eenvoudig traceerbaar en één-op-één vergelijkbaar met historische of toekomstige opnames.’
Visuele tijdlijn
Een brug heeft een levensduur van honderd jaar; stalen bruggen worden eens per zes jaar geïnspecteerd. Van Dijk: ‘Met een frequentie van eens per zes jaar inspecteren, ontstaat een visuele tijdlijn van de degeneratie van de brug door de tijd. Zo kunnen we bij de instandhoudingsadviezen rekening houden met eventueel versnelde of vertraagde degeneratie van het kunstwerk.’ Zodra de ProRail-systemen erop voorbereid zijn, kan alle inspectie-informatie worden benaderd via een dashboard. Margreet Gerdessen, adviseur assetmanagement bij Movares: ‘Door gegevens online te ontsluiten kunnen meer gebruikers, gelijktijdig én op afstand, informatie over diverse assets raadplegen. Het advies is volledig te herleiden door in te loggen in de beeldbank en het 3D-model van het kunstwerk te bekijken. Hierdoor kan ProRail de adviezen beter op waarde schatten en beter besluiten nemen over het al dan niet accorderen van de instandhoudingsadviezen.’
Gecombineerde aanpak
Van Dijk: ‘Er zijn straks heel wat data beschikbaar. Een belangrijke vraag voor beheerders is: hoe gaan we om met al die data? Hoe ontsluiten en delen we die? Dat moet uiteraard volledig veilig gebeuren. Wat ook meespeelt is dat de data op de juiste manier geïnterpreteerd moeten worden. Vakkennis is heel belangrijk om goed advies te kunnen geven over de staat van het object en de nodige maatregelen. Het zijn de adviseurs die de beelden moeten interpreteren en bij twijfel nader onderzoek moeten (laten) doen. We kunnen heel veel informatie inwinnen met sensoren en drones en ik juich die ontwikkelingen zeker toe. Het zijn de adviseurs die de ingewonnen data kunnen vertalen naar concrete informatie waar beheerders mee verder kunnen. Door de gecombineerde aanpak ontstaat een completer beeld van de algehele staat van de constructie.’
Maatwerk
Deze opdracht maakt deel uit van het raamcontract Norminspecties Kunstwerken (NIKW) regio Noord-Oost dat Movares en ProRail hebben gesloten. Gerdessen: ‘In totaal inspecteren we 100 kunstwerken waarvan twee met een drone: de Spoorbrug Eefde en de spoorbrug Tiel. De brug bij Tiel passeert het kanaal bij de Prins Bernhardsluis en ligt tussen twee andere bruggen in. Een traditionele inspectie is hier lastig vanwege de ligging bij het sluizencomplex. Binnen het raamcontact kunnen wij adviseren op welke manier de inspectie gedaan wordt. Bij een overzichtelijke brug is het visuele inspectie voldoende. Soms is het juist goed zo’n inspectie zelf te ‘beleven’, bijvoorbeeld de overgang van de broekbalk – de overgang van de overspanning naar het landhoofd - te horen wanneer er een trein overheen rijdt. Er zijn ook locaties waar drone-inspecties zeker voordelen bieden, zoals bij grote bruggen op lastig bereikbare locaties. De kracht van de drone is dat je dingen die veraf gelegen zijn dichterbij haalt, en je veel meer beelden krijgt dan bij een traditionele inspectie. Zo adviseren wij per locatie welke manier van inspecteren het meest geschikt is.’
Bron tekst en foto: Movares
Contactpersoon Movares: Judith Hoetelmans (judith.hoetelmans@movares.nl)