De London Bridge in Arizona? Geen brug te ver!
Sinds de tijd van de Romeinen is er bij Londinium (later Londen) een brug over de Theems. Deze brug werd een aantal keer vervangen door veranderende wensen. De versie genaamd New London Bridge werd gebouwd in 1831. Vervolgens nam in de twintigste eeuw het autoverkeer sterk toe, waardoor deze brug het gewicht op een gegeven moment niet meer aankon. De brug werd in de verkoop gezet, met een prachtige brochure door een excentriek Londens raadslid. Er was onder andere interesse vanuit Frankrijk en Zwitserland, maar de deal werd in 1968 gesloten met de rijke Amerikaanse zakenman Robert P. McCulloch. Hij wilde de brug graag hebben als toeristische attractie voor Lake Havasu City, een gemeenschap die hij aan het ontwikkelen was in de woestijn in Arizona.
McCulloch betaalde 2,5 miljoen dollar voor de 10.276 granieten blokken waar de brug uit bestond. Ontmanteling en verscheping kostte 7 miljoen dollar. Klinkt als veel geld, maar het was het waard: de London Bridge is na de Grand Canyon de grootste toeristische trekpleister in Arizona.
Wat kunnen we hiervan leren?
De verplaatsing van de oude Londense brug was voor die tijd uniek. Ook in deze tijd verplaatsen we bruggen. Welke lessen kunnen we trekken uit dit bijzondere verhaal?
Allereerst is het een goed voorbeeld van hergebruik met architectonische/historische waarde als beweegreden. Dit is naast duurzaamheidwinst (wat in dit geval te betwijfelen valt), vaak wat mensen motiveert.
Daarnaast is het belangrijk om net als het excentrieke Londense raadslid de vrijkomende bruggen op een aantrekkelijke manier onder de aandacht te brengen. Hij trok met de mooie brochure zelfs rond in de Verenigde Staten om mensen ervoor te interesseren. Een voordeel van onze tijd is dat mensen enthousiasmeren nu een stuk minder moeite kost; het land rondreizen met een brochure hoeft niet meer. Daarnaast worden de thema’s hergebruik en duurzaamheid tegenwoordig wat belangrijker gevonden dan in de 19e eeuw.
Tot slot is het leuk om dit soort intrigerende voorbeelden (van intercontinentaal hergebruik!) te delen. Op deze manier kunnen we mensen motiveren om ook bruggen te hergebruiken via de Nationale Bruggenbank.
De Nationale Bruggenbank
De Nationale Bruggenbank koppelt vraag en aanbod van bruggen/onderdelen. Het is een samenwerking van de Bruggenstichting met de gemeente Amsterdam, Rotterdam en Rijkswaterstaat (AMROR). Deze onafhankelijke bruggenbank heeft als doel om hergebruik van bruggen (en onderdelen van bruggen) voor alle overheden laagdrempelig en toegankelijk te maken.
Om hergebruik van bruggen op te schalen, wordt nu gezocht naar andere gemeenten en partijen die ook hun bruggen voor hergebruik willen aanbieden. Op de website van de Nationale Bruggenbank staat meer informatie over hergebruik van bruggen.
Duurzaamheidswinst
Naast de architectonische of historische waarde die het oplevert, draagt hergebruik van bruggen in grote mate bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de overheid. Hoogwaardig hergebruik van bruggen die nog in goede staat verkeren, past naadloos bij de ambitie om in 2030 volledig klimaatneutraal en circulair te werken. Door vrijkomende bruggen te hergebruiken in plaats van te slopen, wordt een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de reductie van het gebruik van primaire grondstoffen en CO2-uitstoot.
Leuke feiten over de London Bridge in Arizona
- De brug is een centraal element in de horrorfilms Day of the Wolves (1971) en Bridge Across Time, aka Terror on the London Bridge (1985).
- De brug heeft LED-verlichting in een wit-gele tint voor de vintage uitstraling.
- De brug huisvest nu vele vleermuizen en zwaluwen.
Meer weten?
Video: https://www.youtube.com/watch?v=u5CguqywlBk
https://www.aarp.org/politics-society/history/info-2018/london-bridge-arizona.html
https://www.mylondon.news/news/nostalgia/london-bridge-moved-block-block-21839207
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Bridge_(Lake_Havasu_City)
Handreiking Hergebruik Bruggen
Vragen? Mail dan naar a.uildriks@amsterdam.nl.
Naast de Nationale Bruggenbank is er ook de Bruggenbank. De Nationale Bruggenbank is een samenwerking van overheden. De Bruggenbank is een samenwerkingsverband tussen Machinefabriek Rusthoven, de Koninklijke Oosterhof Holman en Royal HaskoningDHV.
Bron afbeelding: Wikimedia Commons. Foto door Ken Lund from Las Vegas, Nevada, USA, CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>