Nieuwsbericht

Leiden geeft brug uit Veenendaal tweede leven

Profielfoto van Redactie platform Bruggen
25 november 2021 | 2 minuten lezen

Op maandag 15 november kreeg de Lammenschansdriehoek een loop- en fietsbrug die de Leidse Schans verbindt met het Kanaalpark. Het bijzondere aan deze brug is dat deze wordt hergebruikt in Leiden, nadat deze eerder in Veenendaal dienst heeft gedaan.

In plaats van simpelweg een nieuwe brug te realiseren, heeft de gemeente besloten om dit project zo circulair mogelijk aan te pakken. Via de Bruggenbank (een samenwerkingsverband tussen Machinefabriek Rusthoven, de Koninklijke Oosterhof Holman en Royal HaskoningDHV) werd door de gemeente Veenendaal een tweedehands brug aangeboden van nog geen 15 jaar oud, die na wat aanpassingen geschikt was om te worden geplaatst. Voor een symbolisch bedrag van één euro is de gemeente Leiden nu de trotse nieuwe eigenaar. De kosten die komen kijken bij het verplaatsen en opknappen van de brug neemt de gemeente Leiden voor haar rekening. De uitvoering wordt gedaan door Koninklijke Oosterhof Holman.

Wethouder Fleur Spijker (Duurzame Verstedelijking, Ruimte & Wonen) Leiden: “Deze brug is de ontbrekende schakel in de Lammenschansdriehoek. De brug zal de naam Deltabrug krijgen, omdat het in het verlengde ligt van de Deltaweg. Na plaatsing van de brug wordt het gebied rondom het Kanaalpark opgeknapt en daarna officieel geopend.”

Wethouder Yvonne van Delft (Werk, Inkomen Economie & Cultuur) Leiden: "In Leiden willen we verspilling tegengaan, hergebruik stimuleren en afval zoveel mogelijk voorkomen. Deze brug is daar een goed voorbeeld van. Het aanschaffen van een tweedehands brug is nog best uniek in Nederland. We hopen andere gemeenten en organisaties te inspireren om hetzelfde te doen.”

Wethouder Engbert Stroobosscher (Fysieke domein) Veenendaal: “In de Erasmusstraat lagen twee dezelfde bruggen over het water. Het was zonde om twee bruggen zo dicht bij elkaar te hebben liggen. Voor beide bruggen was beheer en onderhoud nodig en dat kunnen we beter in één brug steken. Door de brug in dezelfde vorm te hergebruiken, behalen we een duurzaam resultaat.”

Beide gemeenten hebben circulariteit hoog in het vaandel staan. Door de brug via de Bruggenbank een tweede leven te geven, voorkomen we afval, besparen we het gebruik van nieuwe materialen en wordt er minder CO2 uitgestoten. En dat is belangrijk want Veenendaal en Leiden willen ook in de toekomst fijne, gezonde en duurzame steden zijn.

 

Naast de Bruggenbank (een samenwerkingsverband tussen Machinefabriek Rusthoven, de Koninklijke Oosterhof Holman en Royal HaskoningDHV) is er ook de Nationale Bruggenbank waarin gemeente Amsterdam, Rotterdam, Rijkswaterstaat en de Bruggenstichting hun krachten bundelen.

 

Bron tekst: Gemeente Leiden 

Bron foto: Royal HaskoningDHV