Materialen en Constructies

In het kader van de vervangingsopgave wordt veelvuldig verwezen naar de ontwerplevensduur van de bruggen. Maar is er wel sprake van een ontwerplevensduur? De ‘Pont du Gare’ in Frankrijk doet vermoeden dat sommige bruggen het eeuwige leven hebben. De ingestorte brug bij Genua suggereert het tegenovergestelde. Zeker als we gedurende het ‘spel’ de ‘spelregels veranderen (breedte van rij- en vaarweg en de verkeerslasten) loont het de moeite om, daar waar mogelijk, de levensduur van de (onderdelen van) kunstwerken proberen te verlengen. Waardoor de aankomende vervangingsopgave ‘behapbaar’ wordt.

In sommige gevallen zullen onderdelen gedeeltelijk falen (bijvoorbeeld een houten fundering), maar betekent dit het einde van de levensduur van de constructie? Of kan die nog (deels) zijn functie op een veilige manier vervullen, en hoe beoordelen we dat? Het thema heeft sterke relaties met inspectie en advies.

Onderwerpen zijn:

  • Constructieve veiligheid;
  • Restlevensduur;
  • Reparatietechnieken;
  • Onderhoudsmethoden.
Meer informatie Minder informatie

Redactie

Van en voor de hele bruggensector

Om overzicht te houden van alle activiteiten in ons netwerk kun je hier alles vinden wat er op de agenda’s staat. Mis je hier nog iets? Voeg het toe of laat het ons weten!

15 december
2022

Opstellen offerteaanvraag CROW-CUR Aanbeveling 117

Je bent op zoek naar data over je civiele kunstwerken en wil dit aan de markt vragen. Maar wat vraag je precies? Hoe voorkom je veel vragen bij de nota van inlichtingen? En hoe zorg je ervoor dat de partijen die je vraagt ook aanbieden wat jij...

15 december
2022

Webinar Bulbs versus Troggen

Online
Profielfoto van Martijn Otten Profielfoto van Jan Hermus Profielfoto van Han Zegers 3 deelnemers

Inhoud

Is de toepassing van orthotrope rijdekken met trogvormige langsverstijvers nog wel raadzaam nu de verkeersintensiteit toeneemt? Het toepassen van bulbprofielen als langsverstijvers voor een brugdek is een alternatieve, technisch...