Nieuwsbericht

Betonbruggen redden van sloop door innovatieve oplossing

Profielfoto van Redactie platform Bruggen
22 november 2021 | 1 minuut lezen

De meeste betonbruggen in Nederland zijn niet ontworpen voor de huidige verkeersbelasting en het hedendaagse gebruik. Het bouwen van een nieuwe constructie ter versterking is kostbaar en tijdrovend. De innovatieve oplossing van SureBridge, Sustainable Refurbishment of Existing Bridges, kan een de levensduur van een brug verlengen tot 50 jaar.

Hierbij wordt de brug versterkt met composietpanelen die door betonmortel met de bestaande betonconstructie wordt verbonden. Het oude asfalt of de aanwezige slijtlaag op de brug wordt weggefreesd en het beton van de onderliggende constructie wordt gebouchardeerd om het de gewenste ruwheid te geven voor de hechting. Op locatie worden de composietpanelen met stelankers op de gewenste hoogte geplaatst, meestal zo’n 5 cm boven de onderliggende betonconstructie.

FiberCore Europe en Strukton Civiel gingen een partnerschap aan voor een eerste pilotproject: de renovatie van de brug over de Radewijkerbeek in Gemeente Hardenberg. Met SUREbridge is de levensduur van de brug in Hardenberg in slechts in enkele weken met zo’n 50 jaar verlengd. In september opende de gemeente officieel de eerste brug die zo gerenoveerd is.

Meer weten? Lees het hele artikel hier.