Op 16 maart startten we een nieuwe mini-reeks lunchlezingen met als thema 'Bereikbaar, beschikbaar en veilig, zo kan het ook!'. Werkzaamheden aan onze infrastructuur gaan bijna altijd gepaard met hinder, kent veiligheidsrisico’s en beperkt de bereikbaarheid en beschikbaarheid van ons wegennet. Desondanks zijn deze werkzaamheden cruciaal omdat steeds meer assets einde levensduur bereiken en de onderhoudsbehoefte daarmee toeneemt. Het onderliggende thema van vorige week woensdag was het toepassen van hulpconstructies.
Willem de Bont van BdB Groep b.v. en Gert de Haan van KWS vertelden meer over de hulpconstructie die gebruikt is bij de onderhoudswerkzaamheden aan de Galecopperbrug. Vanuit de toenemende behoefte om ons infrastructuur netwerk zo goed mogelijk beschikbaar te houden voor alle gebruikers, met zo min mogelijk verkeershinder, ontstond het idee om een mobiele hulpbrug te ontwikkelen: een tijdelijke constructie genaamd 'HUGO' (Hulpbruggen bij Groot Onderhoud). De toepassing van deze tijdelijke, lichtgewicht composiet hulpbrug heeft verschillende voordelen zoals minder verkeershinder en de mogelijkheid om onder de brug te werken zonder gevaar te lopen van doorrijdend verkeer. Met behulp van een hydraulisch systeem kan de hulpconstructie binnen enkele uren opgezet worden.
John Kerkhoff van Janson Bridging BV. nam de deelnemers verder mee in de voordelen van tijdelijke bruggen en liet een aantal typische projecten zien waarbij deze tijdelijke bruggen toegepast kunnen worden. Deze zijn terug te zien in de presentatie of in de opname van de lunchlezing!
Aan het einde was er ruim de tijd voor vragen en ontstond er een interessant gesprek over onder andere levensduureisen van hulpconstructies en kansen voor opschalen en doorontwikkeling van de HUGO.