Materialen en Constructies

In het kader van de vervangingsopgave wordt veelvuldig verwezen naar de ontwerplevensduur van de bruggen. Maar is er wel sprake van een ontwerplevensduur? De ‘Pont du Gare’ in Frankrijk doet vermoeden dat sommige bruggen het eeuwige leven hebben. De ingestorte brug bij Genua suggereert het tegenovergestelde. Zeker als we gedurende het ‘spel’ de ‘spelregels veranderen (breedte van rij- en vaarweg en de verkeerslasten) loont het de moeite om, daar waar mogelijk, de levensduur van de (onderdelen van) kunstwerken proberen te verlengen. Waardoor de aankomende vervangingsopgave ‘behapbaar’ wordt.

In sommige gevallen zullen onderdelen gedeeltelijk falen (bijvoorbeeld een houten fundering), maar betekent dit het einde van de levensduur van de constructie? Of kan die nog (deels) zijn functie op een veilige manier vervullen, en hoe beoordelen we dat? Het thema heeft sterke relaties met inspectie en advies.

Onderwerpen zijn:

  • Constructieve veiligheid;
  • Restlevensduur;
  • Reparatietechnieken;
  • Onderhoudsmethoden.
Meer informatie Minder informatie

Redactie

Van en voor de hele bruggensector

Om overzicht te houden van alle activiteiten in ons netwerk kun je hier alles vinden wat er op de agenda’s staat. Mis je hier nog iets? Voeg het toe of laat het ons weten!

11 november
2021

7de Symposium Fiets- en Voetbruggen 2021

Profielfoto van Peter van de Ven 1 deelnemer

Op 11 november, vindt in Jaarbeurs Meetup in Utrecht van 12:00 - 18:00 het 7e Symposium Fiets- en Voetbruggen plaats van de Bruggenstichting. De dag zal geopend worden door Edwin Megens en Joris Smits. In totaal zal in 7 sessies van een...

25 november
2021

Brugdialoog: randvoorwaarden voor innoveren

Online

Op 25 november voeren we de dialoog met elkaar over innoveren. Feit: het succes van innovatie blijkt voor 25% bepaald door technologie en voor 75% door sociale aspecten. Het potentiële succes moet namelijk óók door...