Innovember: Bruggen vernieuwen en verduurzamen
Om Nederland bereikbaar, veilig en leefbaar te houden wil RWS de productie versnellen. Tegelijkertijd zijn er ambities om te verduurzamen, verandert het klimaat en willen we hinder zo veel mogelijk voorkomen. Deze combinatie vormt een geweldige uitdaging waarbij de huidige werkwijzen ontoereikend zijn. Maar hoe komen we tot nieuwe oplossingen en werkwijzen?
Om die vraag te beantwoorden trekken innovatieadviseurs Sonja Karstens (WVL) en Michelle Rodgers-Jang (GPO) samen op.
Piek aan vernieuwing verwacht
‘Nederland telt ongeveer 90.000 bruggen, viaducten en onderdoorgangen, waarvan 4800 in het areaal van Rijkswaterstaat. Onze bruggen zijn nu gemiddeld 60 jaar oud. Als ze werkelijk 80 à 100 jaar meegaan, moet er een piek aan vervanging of versterking worden verwacht over 20 à 40 jaar. Maar voor de komende 20 jaar verwachten we al een grote vernieuwingsopgave, omdat niet alle bruggen 80 à 100 jaar meegaan’, aldus Michelle.
Scherpe keuzes maken
Sonja: ‘Dit vraagt om een versnelling van onze productie. Maar we hebben ook als doel om in 2050 klimaatneutraal en circulair te werken. Daarbij moeten we rekening houden met klimaatverandering en hinder zoveel mogelijk beperken. Gestructureerd werken de twee met verschillende instrumenten uit de RWS Innovatieagenda 2030, zoals de Roadmap en het Innovatieportfolio. Het ontstane overzicht helpt vervolgens om scherpe keuzes te maken in wat het meeste bijdraagt aan onze doelen. Op die manier kunnen we een ‘brug’ (jaja;-) slaan tussen innovatie en productie.
Doelgroep: medeoverheden en ministeries die met innoveren bezig zijn en meer focus willen aanbrengen, en iedereen die gebruiker van bruggen is: lijkt zo vanzelfsprekend, maar er schuit een hele wereld achter.