Nederlandse brug wereldnieuws!
Het zal alle professionals in de bruggensector niet zijn ontgaan: de Hefbrug wordt tijdelijk ontmanteld. Het gloednieuwe schip van de Amerikaanse multimiljardair Jeff Bezos zal er binnenkort langs gaan. Het schip, in aanbouw in Alblasserdam bij scheepswerf Oceanco, past niet onder de Hef door. De aangekondigde ontmanteling kan rekenen op gefronste wenkbrauwen bij Rotterdammers. Maar hoe verloopt een ontmanteling eigenlijk en wat kost het? Rijnmond zocht het uit.
1. Hoe verloopt zo’n ontmanteling precies?
De vorige keer dat het ‘val’, het horizontale deel van de brug dat omhoog en omlaag kan, van de brug is gedemonteerd, was in 2014 bij de renovatie van de Hefbrug. Het Rotterdamse bedrijf Bonn & Mees voerde de ontmanteling uit. Zij zijn ook betrokken bij de renovatie van de Brienenoordbrug die op de planning staat en de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug.
Peter Leenheer, eigenaar van het bedrijf zegt dat de ontmanteling van de Hefbrug ‘niet superspannend’ is. “Het kan in principe in één werkdag gebeuren." In 2014 had de Hefbrug nog een loopbrug bovenin de torens, wat van de ontmanteling een uitdaging maakte. De loopbrug is na de renovatie niet teruggekomen.
Bonn & Mees heeft drijvende hijskranen om het werk uit te voeren, vertelt Leenheer. De Matador 3 van het bedrijf, een kraan die tot 1800 ton kan dragen, zou het val in haar eentje kunnen tillen. De Matador 1 en 2 zouden het samen kunnen uitvoeren. Die kunnen beide 400 ton tillen, zegt Leenheer.
“Als wij aankomen, dan hebben we ongeveer drie uur nodig om het val vast te maken. Dan hebben we een uurtje nodig om het eruit te varen. Dan varen we naar achteren, in de richting van de Van Brienenoordbrug, wachten we tot het jacht passeert, en leggen we daarna het val weer neer op de plek waar we het wegtakelden.”
2. Hoeveel gaat het kosten?
Het deel van Bonn & Mees kost ongeveer 40 duizend tot 45 duizend euro, schat Leenheer in. “Daar gaat meneer Bezos niet van wakker liggen,” lacht hij. Alleen de kosten die Bezos zou maken bij Bonn & Mees, zijn niet de enige. “Het meeste werk zit in de voorbereiding. De brug heeft bijvoorbeeld zware betonnen ballastblokken die als tegengewicht dienen voor het val. Die moeten op een bepaalde manier gefixeerd worden. Dat, en andere voorbereidingen aan de brug, kosten wel een paar weken, en wordt gedaan door een ander bedrijf: Hollandia.”
Lees meer over 4 andere vragen die Rijnmond heeft beantwoord in dit artikel.
Tekst artikel: Rijnmond
Foto artikel: Vrienden van de Hef